KARJALA JA DERRIDA
Suomessa on levinnyt viime vuosina erikoinen "karjalaisaktivismin" muoto, jossa syytetään suomalaisia Kalevalan kulttuurillisesta omimisesta ja muutenkin karjalaisväestön sortamisesta. Neuvostoliiton harjoittama todellinen karjalaisen kulttuurin sortaminen sen sijaan sivuutetaan. Uudenlainen "karjalaisaktivismi" onkin saanut huomiota Putinin Venäjällä.
Todellisuudessa Kalevala on tietenkin tärkeä osa suomalaista kulttuuria. Lönnrot keräsi Karjalan lisäksi Kalevalaan kuuluvaa kansanrunoutta myös Savosta ja pääosin savolaistaustaisesta Inkeristä. Monet Karjalassa olevat keräyspaikatkin ovat perinteisesti luterilaisia alueita, joille on suuntautunut voimakasta muuttoliikettä esim. Savosta.
Ortodoksisessa Karjalassa kalevalaista kansanrunoutta löytyi eniten. Vienan Karjalasta, jonka murre on kielellisesti suomalaisille täysin ymmärrettävää ja johon on muuttanut paljon väestöä läntisemmästä Suomesta.
Karjalaisuus itsessään muodostaa kulttuurillisen ja etnisen jatkumon, jossa idempänä asuvat ryhmät kuten Vepsäläiset ovat kielellisesti ja kulttuurillisesti kauempana länsisuomalaisista. Vienalaisten ja esim. Laatokan-Karjalan heimon juuret ovat taas isolta osalta Länsi-Suomessa. Kaikki Karjalan suomensukuiset ovat tietysti heimoveljiämme ja on tärkeää vaalia Karjalan kulttuurin eri piirteitä.
Uusvasemmistolaiset "karjalaisaktivistit" ovat tuskin oikeasti huolissaan karjalaisuuden säilymisestä. Ehkä he koittavat saada vähemmistöstatuksestaan uhripisteitä muilta suvaitsevaisilta, mutta heidän toimintansa vaikuttaa liittyvän niin kutsuttuun dekonstruktionismiin, jolla uusvasemmisto pyrkii heikentämään länsimaisen kulttuurin perinteisiä puolia kuten kansallista identiteettiä.
Dekonstruktion kehitti alunperin Ranskassa asunut filosofi Derrida. Hieman mutkia oikoen dekonstruktiossa on tavoiteena häivyttää käsiteiden merkityksiä. Uusvasemmistolaiset pyrkivät häivyttämään käsitteen suomalaisuus merkitystä monella tavoin. Yksi heidän tavoistaan on pyrkiä erottamaan vanha kalevalainen kulttuurikerrostuma suomalaisten itseymmärryksestä.
Kansaa, jonka itseymmärrys on vääristetty, on helpompi hallita. Jos ihmiset kokisivat kansallisen identiteettinsä perustuvan vain passiin tai verojen maksukykyyn ei esimerkiksi massamaahanmuuttoa vastaan nousisi yhtä suurta vastarintaa kuin nykyisin.
Alla on suomalaiskansallisen nuorisojärjestön, Uudenmaan akselin kannanotto, johon kannattaa perehtyä.
(Kuvassa allekirjoittanut Sortavalan pitäjäseuran juhlien järjestysmiehenä. Minun nuoruudessani Karjala aktivismi oli ihan eri asia.)
" https://www.uudenmaanakseli.fi/karjalakannanotto "
(Kuvassa pikkujoutsenia ja laulujoutsenia)
Kommentit
Lähetä kommentti